Saturday 29 October 2011

Apa Nama Pokok Ni?

Kali ni nak kongsikan sejenis pokok hiasan. Biasanya pokok ni jadi pilihan majlis perbandaran sebagai penyeri lanskap di bandar. Mulanya ingatkan pokok ni tidak berbunga disebabkan daunnya yang bewarna merah tu dah seperti bunga. Hihi. Setelah ditanam beberapa bulan yang lalu, akhirnya pokok ini mengeluarkan bunga yang agak unik bentuknya. Lebat pulak tu. Saya tak pasti apa nama pokok ni. Kalau ada sesiapa yang arif, boleh la inform nama pokok ni ye. terima kasih. Ni la rupa daun dan bunganya.



Cantik ditanam didalam pasu. Kerap dipangkas supaya rendang.

Kuntum bunga yang belum kembang.

Bentuk bunga yang sudah kembang.


Cantik dan unik.

4 comments:

  1. Kami pun tak boleh bantu apa namanya.... pokok orkid kakdah letak nama sendiri, "orkid kuning, orkid purple, orkid yang tu, orkid yang sana tu".... Untuk kakdah berinteraksi dengan jiran bolehlah....., untuk kelihatan saintifik tak boleh..

    ReplyDelete
  2. Cantik bunganya. Tapi saya tak arif dengan nama bunga-bunga sangat. Kalau bunga yang orang buat makan tahu sikit-sikit.

    ReplyDelete
  3. Cantek daun dan bunganya. Hebat ciptaan Allah.

    ReplyDelete
  4. Salam. Kalau tak salah, nama saintifiknya - Loropetalum chinense var. rubrum. Nama biasanya tak pasti. Saya pun tak tahu yang pokok ini berbunga sebab saya baru tanam.

    ReplyDelete