Monday 19 March 2012

Projek Baru Di Tempat Baru

Assalamualaikum
Sudah lama benar tak up date laman blog ni. Sejak kebelakangan ni tuntutan tugas dah overload sampaikan masa untuk diri sendiri pun dah terabai. Ditambah pulak dengan urusan perpindahan ke rumah baru. Alhamdulillah. Setelah penat menunggu selama 2 tahun, akhirnya dapat juga merasa duduk rumah sendiri. Bila dah ada rumah, banyak pula lah perkara yang nak dibereskan dari cat rumah, penyediaan perabot, kabinet dapur dan barangan elektrik. Susah juga bila masuk rumah bermula dengan zero ni. Semua nak kena beli baru. Duit pun laju je mengalir.Tapi tak apalah, pejam mata je. hihihi. Dalam sibuk urus hal rumah dan kerja tu, sempat jugak menghijaukan sedikit laman rumah ni. Dalam fikiran macam-macam nak tanam. Tapi buat permulaan saya tanam dulu beberapa jenis pokok bunga impian saya. Dah lama teringin nak penuhkan laman rumah dengan pokok bunga berbau wangi. Antara yang dah ditanam pokok bunga cina, melati, melur, kenanga, kesidang dan ros.



Pokok bunga kesidang

Yang depan sekali pokok bunga harum sundal malam. Saya ambik dari rumah mak. Dah lama sangat tanam tapi tak pernah berbunga. Sedihnya. Jadi saya cuba alihkan dia ke tempat baru dengan harapan akan berbunga. ;>



Antara pokok sayur pertama yang disemai. Kacang botol dan ulam raja . Benih cili baru disemai belum tumbuh.Ulam feveret saya dan suami. Sebab tu tanam awal-awal.



Pokok buah idaman jugak la ni. Banyak benar idamannya. Pokok mangga epal kalau tak silap baka R2D2. Kata tauke buahnya saiz besar. Besar mana tak pasti la. Yang penting mangga epal kegemaran saya. Bakal ditanam di laman belakang rumah.

Jika ada kelapangan akan saya postkan lagi gambar pokok yang ada di laman rumah baru saya ni. Gambar tak berapa cantik sebab ambik dengan kamera handphone jer.

6 comments:

  1. pengalaman saya dgn sundal malam ni pun sama - tak berbunga... bila saya baca banyak pasal sundal malam ni, rupanya dia nak cahaya panas matahari banyak tapi jangan kering... maknanya takpe jemur pokok ditengah panas... dgn syarat kena siram - jgn biar tanah dia kering... kalau hujan tak perlu siram... insyaAllah nnt dia berbunga... bubuh la skali baja bunga juga... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ejaMaria utk tips dan kongsi pengalaman tanam bunga harum sundal malam tu. nak tengok sangat dia berbunga. ;>

      Delete
    2. Selamat kembali blogging, lamanya menyepi. Rupa-rupanya "naik rumah" :)
      Dari pengalaman saya, sundal malam akan lebat berbunga bila disiram selalu, tapi jangan sampai bertakung. Kalau siiram secara regular, 2 minggu insyaAllah akan berbunga.

      iskandar

      Delete
    3. terima kasih en.iskandar.seronok dpt join dan baca tips2 berkebun.terima kasih kpd en.iskandar dan yg lain2 coz sudi share petua berkebun.moga sama2 dpt manfaatnya ye.

      Delete
  2. Oh rupanya baru pindah rumah. Nie kena bagi hadiah pindah rumah ni :).

    ReplyDelete
  3. ye diana.sebab tu dah jarang dapat online. time keje online jugak tapi tak boleh nak update blog. takot 'tertangkap'curi tulang. hihi.

    ReplyDelete