Tuesday 24 April 2012

Tanam Bunga Matahari

Sejak kebelakangan ini, sudah agak jarang saya dapat online apatah lagi nak update laman blog ni. Kalau nak diumpamakan blog ni dah hampir sama macam laman rumah saya, dah berumput rampai. Di kesempatan yang ada ni, nak juga kongsikan apa yang ada di laman rumah saya walaupun tak seberapa. Ini bukanlah pertama kali saya tanam bunga matahari. Sebelum ni saya beli benih bunga matahari dari pasaraya. Namun kali ni benih bunga matahari ni special sebab saya beli secara online dari Diana. Tukar selera pulak. ;) Selain Diana, saya juga turut menjadi salah seorang pelanggan biji benih dari En. Iskandar. Berpaket-paket biji benih tengah tunggu giliran untuk disemai. InsyaAllah ada kesempatan akan ku tanam semuanya...


Benih bunga matahari saya tumpangkan dalam pasu pokok ros kampung.

Benih bunga matahari "mammoth sunflower "

Benih bunga matahari evening sunflower dan yang kecik tu pot marigold/organic edible calendula


5 comments:

  1. berapa lamakah agaknya nak berbunga ye?

    ReplyDelete
  2. Excited tengok benih tu bercambah. Calendula tu tak kisah sangat kongsi tempat dengan pokok lain.

    ReplyDelete
  3. Diana : betul tu. memng excited bila tengok benih tu bercambah. harap2 dia dapat survive coz cuaca kat sini pun tak menentu sekarang. saya bercadang bila dah tumbuh daun ke empat baru nak alihkan ke tanah. saya semai 4 benih bunga matahari, alhamdulillah semua dah bercambah.

    hernyhafiz : saya tak pasti berapa lama dia akan berbunga. dulu tanam yang biasa pun tak update jangkamasa.InsyaAllah saya cuba update yang ini.

    ReplyDelete