Thursday 3 May 2012

Rumput Di Laman Rumah

Masalah mula-mula duduk rumah baru ialah rumput rampai yang tumbuh menghiasi laman. Subur sunguh. Laman rumah ni tak lah luas mana, tapi masa nak merumpai tu tak larat jugak dibuatnya. Tambah pulak dengan keadaan tanah yag keras dan berbatu-batu. Susah nak mencabut rumput-rumput tu. Kena tunggu time lepas hujan barulah senang sikit. Waktu tu tanah agak lembut, laju je kerja-kerja mencabut rumput. Dalam banyak-banyak rumput rampai yang tumbuh ada 2 jenis yang saya sengaja tinggalkan untuk menutup tanah.



Antara rumput yang banyak tumbuh.

 Ni sama yang atas.

 Ni pun tumbuh liar jugak. Cantik bila penuh. Daunnya kecil-kecil.

Yang ni saya tanam. Nak sama macam yang atas cuma daunnya lebih besar dan ada bunga warna kuning. Banyak di tanam sebagai penutup bumi.

3 comments:

  1. Rumput ni bagus juga untuk tutup bumi masa musim hujan jadi tak lecak tanah. Rancangan gardening kat sini selalu cakap, Kalau banyak rumput dekat kawasan rumah tumbuh maknanya tanah tu subur sesuai menanam :).

    ReplyDelete
  2. Memang betul Diana. Tanah area ni memang subur sangat. Tak sempat nak habis merumpai, dah ada siap tunggu nak tumbuh semula. ;> Penat sungguh.

    ReplyDelete
  3. i tengah mencari rumput Israel atau Ara Sonsang..katanya senang hidup dan boleh buat mkn arnab.. benda ni kalau kita taknak bersepah ada..bila nak, cari2 kat tepi jln takder pun..

    ReplyDelete