Sunday, 1 July 2012

Pokok Ceri Malaysia

Pokok ceri Malaysia ni tergolong dalam pokok yang mudah tumbuh. Apa taknya di celah-celah rumput
rampai di laman rumah, tiba-tiba ada anak pokok ceri. Emmm. Pucuk dicita ulam mendatang. Macam tau-tau je kita nak cari dia. Bukannya apa saya sekarang tengah fikir nak tanam pokok untuk dijadikan tempat berteduh. Pokok ceri ni rendang dan jika dipangkas dengan elok boleh lah berehat-rehat kat bawahnya kan. Bila dah muncul yang tak disangka tu, senanglah sikit. Tak perlu susah-susah nak cari benihnya lagi. Mungkin biji benih ni disebarkan oleh 'cik burung'. ;> Rasanya dah betul pokoknya ni sebab tak pernah tengok lagi anak pokoknya macamana. Biasa tengok yang dah besar panjang.



Betul ke tak ni  pokok ceri?

4 comments:

  1. tunggu besar sikit lagi... kalau tak betul... cabut buang shj la... tapi letih sket la nak buang pokok klu dah besar ni... ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la. ni konpius jgk. nak buang sayang ni.

      Delete
  2. Nak kena tunggu besar sikit kut baru tau macam ejaMaria comment.

    ReplyDelete
  3. Ya memang itu anak pokok ceri atau nama lainnya kerukup siam. Boleh semai dengan cara keratan batang atau pun dengan tanam buahnya.

    ReplyDelete