Tuesday 17 July 2012

Update Pokok Cili Lagi

Sebulan yang lalu saya sudah update kisah pokok cili yang diserang bena. Saya dah hampir kecewa sebab saya dah patahkan daun serta dahan yang kena serangan. Keadaannya pun macam tak dapat diselamatkan. Sehinggalah saya beli sejenis racun serangga organik yang dijual di nursery di pasaraya Giant, Kuantan. Banyak kali saya sembur pada pokok cili tu. Walaupun dalam arahan ada menyebut semburan 2 kali seminggu tapi saya sembur hampir setiap hari. Tak tahan tengok serangan bena tu. Berkat kesabaran, akhirnya pokok cili  mula menunjukkan perubahan baik. Sekarang dah bersih dari serangan dan sihat semula dan lebih menggembirakan pokok cili dah tunjuk tanda-tanda berbunga. Mudah-mudahan buahnya akan lekat pula.

Daun pokok cili lebat semula.

Antara putik bunga yang keluar.

Lagi putik bunga tunggu untuk kembang.....

Ni la dia racun organik yang saya maksudkan tu.

3 comments:

  1. memang geram kalau pokok kita cantik2 bena datang buat masalah... sprat dia sampai mati...

    ReplyDelete
  2. tq.. lynn pun ada masalah yg sama, nanti nak cari anti-pest ni kat DIY

    ReplyDelete
  3. salam, nak beli kat mana yer racun organik tersebut?terima kasih

    ReplyDelete